Pagini

vineri, 20 ianuarie 2012

despre liberul arbitru..

  niciodata nu mi-au placut oamenii care fac un lucru doar pentru asa trebuie. nu pentru ca asa simt si ei ca ar putea fi facut. cred ca le este teama de gura lumii inconjuratoare.. de aceea isi modeleaza actiunile dupa ea. isi minimalizeaza, zic ei.. in mod fortat.. puterea de decizie. eu ii spun simplu: lasitate.
 nu imi plac nici oamenii carora nu le pasa ce crede lumea despre ei. si tin mortis sa isi exprime libertatea de decizie, in cele mai multe dintre cazuri.. facand lucruri rele, socante. sunt foarte individualisti deci, egoisti pana in varful unghiilor. e viata lor, fac ce vor.. iar daca vorbele si actiunile lor afecteaza pe cineva nu se considera vinovati de nimic. cateva din motto-urile lor preferate ar fi, cred eu.. : viata e o curva, ceea ce nu te omoara te face mai puternic ori, pur si simplu, taci si inghite, altfel ai s-o patesti mai rau.
  nu cred ca ar strica nimanui o mica psihanaliza.. care ar putea sa explice comportamentul fiecaruia. stiti si voi.. sa aflam motivele pentru care gandim intr-un anumit fel. ni s-a indus de catre altcineva acest mod de gandire ori ne apartine in totalitate, face parte din ceea ce suntem..? suntem capabili sa purtam mici razboaie inauntrul nostru.. dintre bine si rau ori preferam sa urmam un model oarecare din fata privirii noastre deoarece nu este usor sa ne gandim ori poate nu avem nici timp..?
  prefer oamenii care vor sa fie ei insisi, si totusi.. incearca sa nu raneasca lumea din jurul lor. este important sa stim cum sa separam binele de rau si sa incercam sa ne autoeducam.. mai ales atunci cand avem tendinta sa exageram in toate,  daca pot sa ma exprim astfel.. doar avem puterea de a alege. de ce sa  nu ne folosim de ea, deci? mi se pare fascinant acest razboi interior, inseamna ca ne pasa de noi insine si de cei din jurul nostru. 
   acest liber arbitru defineste, cred eu.. maretia omului. animalele nu au aceasta maretie. tot ceea ce fac ele se bazeaza pe instinct, nicidecum pe ratiune. ele stiu ca trebuie sa manance deoarece nu supravietuiesc altfel.. stiu ca trebuie sa ucida pe cel mai puternic atunci cand ii simt vulnerabilitatea caci, daca nu fac asta vor fi ucise, la randul lor..de exemplu. nu au de ales. dar noi avem! cu toate acestea.. de multe ori ne purtam ca niste animale. veneram spiritul de turma.. si ne aruncam toti gramada intr-o groapa doar pentru ca unul dintre noi spune ca e tare bine acolo! nu gandim pentru noi, in primul rand.. ne ferim sa analizam situatia din afara ori comportamentul celui de langa noi. daaa, e tare greu sa gandim! cine stie ce adevar socant am putea afla despre noi! si anume ca nu suntem perfecti, gandul acesta e foarte deprimant.. si cine vrea sa fie deprimat??? dar putem incerca sa fim mai buni, cu noi insine ori si cu altii. 
  .. am si eu micile mele conflicte interioare.. si nu ma iubesc foarte mult pentru ceea ce stiu ca sunt. dar nu voi accepta niciodata sa primesc in inima mea un om care nu da doi bani pe aceste framantari care ma definesc intr-o oarecare masura. care e sigur ca imi stie toate gandurile, imi pune in gura cuvinte care nu imi apartin si imi caracterizeaza toate actiunile ca fiind duplicitare. si toate astea pentru ca asa a vazut ori a auzit el/ea de la prietenul cutare, la tv, pe internet.. in vecini ori la mama naibii ca face toata lumea si eu nu sunt capabila sa ma deosebesc cu ceva de toata adunatura asta! doamne fereste sa incerc.. caci automat sunt incatusata in orice  categorie cu denumire injurioasa. asa nu..
  am intalnit destui oameni care una spun si alta fac. totusi.. cativa dintre acestia ar putea face lucruri minunate, ar putea face fericiti o gramada de lume! prefera insa sa-si muleze comportamentul dupa un altul.. care pare foarte fericit de existenta lui deci.. i se pare logic sa ii copieze modul de gandire, viata, tot!!!.. sperand sa aiba si el aceeasi portie de fericire! dar!!! astfel.. renunta la propria identitate. si asta e foarte trist.. 

9 comentarii:

  1. Intradevar, de multe ori depinde de noi ceea ce se intampla in si cu viata noastra. Sunt insa momente in care soarta este cea care va decide in locul nostru, noi "trebuind" sa ne supunem deciziilor ei. Asa ca, in momentul in care trebuie sa ne supunem ei , putem arata cat de tari suntem, astfel incat sa putem accepta cu fruntea sus "deciziile" ei. Si , astfel, daca vom reusi sa acceptam realitatea noastra vom putea spune ca am izbandit in aceasta viata. Ca defapt, viata pe acest pamant nu este decat o continua testare a noastra,a capabilitatii noastre de a ne adapta. Astfel vom putea avansa pe plan spiritual si uman totodata, vom putea fi mai buni cu noi si cu cei din jurul nostru.

    RăspundețiȘtergere
  2. exista soarta dar noi avem puterea sa o schimbam. eu nu pot accepta o soarta care imi este potrivnica, de ex.. doresc sa o schimb si pot face asta! exceptie poate face un accident care sa imi curme viata.
    si.. este adevarat ca viata noastra aici este o testare continua a abilitatilor noastre.
    iti recomand sa citesti cartea lui john steinbeck-la rasarit de eden.. daca nu ai citit-o deja. acolo este descrisa foarte bine semnificatia liberului arbitru. este si una din cartile mele preferate daca nu chiar.. cap de lista.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ok, hai sa-ti dau niste exemple in care noi nu putem face nimic. O luam cu inceputul. Ne putem noi alege familia in care ne nastem? Nu. Peurma, cand suntem mici putem hotara ce sa facem , ce mancare sa mancam, cu ce sa ne imbracam, la ce gradinita, scoala sa mergem? Nu, sau foarte greu sa treci peste cuvantul si dorinta parintilor. Apoi cand vrem sa ne angajam , eu de exemplu mi-as putea dori sa lucrez in guvernul american ,ca niciodata nu voi putea asta. Eu pot opta pentru el dar el niciodata pentru mine. Deci ma voi stradui sa-mi gasesc ceva "pe plan local" . Iar cine nu are de lucru va accepta uneori orice numai sa castige un ban. Sunt atatea cazuri de ingineri, doctori, etc. care lucreaza ca si paznic sau ca si vanzator, numai sa se poata intretine. Apoi, cand ni se naste un copil, putem noi hotara ce sa fie, fata sau baiat? Ii auzim pe multi care spun, primul as dori sa fie baiat. Unii zic ca pentru ca sa fie baiat trebuie sa fie "dotat" barbatul cu "semintele" necesare, altii zic ca sa te iei dupa luna sau zilele nu stiu care . Toate sunt supozitii, nicio certitudine, ci doar faptul ca soarta va decide ce va fi. Si, nu in ultimul rand, nu putem decide cand vom muri si cum ( excluzandu-i bineinteles pe sinucigasi ). Toate cele de mai sus referindu-se la sistemul nostru de viata. Daca ar fi sa ne referim la un sistem mai larg, adica la ceea ce se intampla in cosmos sau chiar in natura care ne inconjoara, momentan tot in grija sortii putem plasa si traiectoria unei comete care s-ar intersecta cu traiectoria pamantului, sau directia unei tornade sau a unui uragan si alte n exemple prin care ti-as putea arata ce "mici si incapabili" suntem in fata sortii. Bineinteles ca tot ce se intampla in viata noastra si in jurul nostru are un rol bine definit pe care , momentan cel putin, inca nu-l putem percepe si a carui "traiectorie" o putem devia foarte putin cu ajutorul liberului nostru arbitru.

      Ștergere
    2. da.. ne alegem familia in care ne nastem. de aici se poate dezvolta un subiect mai amplu dar nu tocmai acum. :))
      mister..ceea ce mi-ai scris tu aici.. nu are legatura cu subiectul ce l-am descris mai sus. eu ma refeream la cu totul altceva. si am impresia ca.. daca as continua sa explic, tot nu m-as putea face inteleasa. totusi, iti multumesc pentru ideile pe care ai binevoit sa mi le impartasesti.

      Ștergere
    3. nu e deloc mister aici, este pura realitate. Cand vei dori , vom putea dezvolta subiectul. O seara frumoasa.

      Ștergere
  3. nu, mersi! am observat deja ca ne intelegem ca mutul si surdul.. mister(domnule).
    have a nice week! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. inseamna ca suntem mai inteligenti decat ceilalti , pentru caci comunicam intr-o limba straina lor, nu miss ( daca tot incepem sa vorbim si pe engleza :) )?

      Ștergere
    2. oare de ce am avut impresia ca engleza nu este o limba foarte-foarte-foarte de neinteles pentru tine..? :))

      Ștergere
    3. poate pentru ca este o limba universala si trebuie sa ne adaptam la ceea ce este in jurul nostru. :)

      Ștergere